Rembrandt College Postbus 292, 3900 AG, Veenendaal 0318-509900 postbus@rembrandt-college.nl https://www.rembrandt-college.nl/img/logo-img.png
Rembrandt College Rembrandt College
Rembrandt College

Nieuws

Nieuwsbrief 23 maart 2021

23 maart 2021

Veerdienst

Voor onze leerlingen die de veerdienst gebruiken tussen Ingen en Elst was er een onaangename verrassing: de pont vaart niet tot en met a.s. donderdag. De leerlingen die daardoor in de problemen komen, mogen hun lessen online volgen als ze dat willen. Het volstaat om dat te melden aan de verzuimbegeleider. Gelukkig is de veerdienst weer operationeel als de toetsweek begint.

Corona en het koude weer

Afgelopen woensdagmiddag had ik een overleg met de leerlingenraad. Prominent op de agenda stonden de toetsweek, de online lessen en de aanvullende coronamaatregelen. Dat laatste onderwerp kwam ter sprake, omdat ik van een aantal ouders vragen en opmerkingen kreeg over de maatregel om leerlingen buiten het gebouw te laten eten en te drinken, waardoor de drukte in het gebouw minder groot zou zijn. Ik merkte dat de leerlingen in de leerlingenraad daar wel begrip voor hadden. Alleen zagen ze liever ook een alternatieve plek: de tent of een lokaal. Dan konden leerlingen een keuze maken.

Ik heb hun suggestie besproken binnen de schoolleiding en er is besloten de tent te gebruiken als alternatieve pauze- en lunchplek voor alle leerlingen, omdat blijkt dat niet heel veel leerlingen gebruik maken van deze waterdichte en verwarmde plek.

Lokalen als verplichte pauzeplek inrichten vindt de school geen goed idee. Leerlingen, maar ook docenten die daarbij moeten surveilleren, mogen niet het gevoel krijgen dat ze ‘opgehokt’ worden. Leerlingen moeten in pauze kunnen bewegen en docenten hebben recht op hun pauzes.

Leerlingen die het bezwaarlijk vinden om buiten de lunch te nuttigen, kunnen dat dus doen in de verwarmde tent. Er is voldoende plaats.

Start Meesterwerken

De afgelopen twee woensdagen vonden de eerste bijeenkomsten plaats in het kader van de pilot Meesterwerken, waar de leerlingen van B2d aan meewerken. Onderstaand een korte impressie door Robbin Beukhof, docent lo en een van de begeleiders van de pilot.

Binnen de Meesterwerken krijgen leerlingen de ruimte om te ontdekken, mogen ze eigen keuzes maken, hebben ze veel eigen inbreng en bepalen ze voor een groot gedeelte zelf de weg naar hun ‘meesterwerk’.  Erg spannend natuurlijk. Na een korte introductie over de meesterwerken en wat er van de leerlingen wordt verwacht, zijn ze aan de slag gegaan met verschillende interactieve opdrachten.

Om u een idee te geven: er is een zgn.  ‘Seppo[1]game’ gespeeld in Veenendaal waar allerlei opdrachten gedaan zijn die binnen de 6 thema’s (Event, Story, #hashtag, Design, Eigen idee?, StartUp) van de Meesterwerken vallen. Zo moesten de leerlingen bijvoorbeeld nadenken hoe station Veenendaal Centrum en er in de toekomst uit komt te zien, wat robots kunnen toevoegen aan het onderwijs, hoe een vlog te maken voor een leeg winkelpand en vertellen welke onderneming zij hier graag willen starten of voor de Lampegiet een scene naspelen van hun favoriete film/serie. Bij terugkomst moesten de leerlingen gelijk al nadenken over hun eerste ideeën, wat lijkt ze leuk en zijn deze ideeën haalbaar? Het was erg leuk om te zien hoe enthousiast en creatief leerlingen zijn.

In de tweede bijeenkomst hebben de leerlingen verder nagedacht over hun eigen ideeën. De groepjes moesten een korte pitch voorbereiden, waarin ze het idee op een enthousiaste manier presenteerden aan een gedeelte van de groep. Aansluitend werden er natuurlijk (kritische) vragen gesteld om de leerlingen weer verder op weg te helpen. Zo zijn er bijvoorbeeld leerlingen die wat met sieraden of mode gaan doen, leerlingen die creatieve workshops op basisscholen gaan geven, een kleine onderneming willen opstarten, een game gaan ontwikkelen, hun droomhuis gaan ontwerpen, zich gaan verdiepen in de wereld van beleggingen en is er een leerling die met haar passie voor fotografie de hele proef meesterwerken gaat vast leggen.

In het laatste gedeelte van de bijeenkomst zijn de groepjes met de SCRUM-methode aan de slag gegaan om het proces dat ze ingaan visueel en gestructureerd te maken. Ook hebben ze al nagedacht over de succescriteria van hun meesterwerk. Op deze manier hebben wij als begeleiders ook goed zicht op waar de groepjes mee bezig zijn en wat ze nog moeten gaan doen.

In de volgende bijeenkomst gaan de leerlingen verder met de ideeën en krijgen ze ook allemaal een persoonlijk digitaal portfolio waarin ze kunnen laten zien wat ze allemaal al gedaan hebben. De komende weken zijn we ook van plan om ‘experts’ te benaderen om de groepjes extra te ondersteunen. Dit kunnen experts zijn van buiten de school maar natuurlijk is er ook genoeg kennis in de school aanwezig. Dus lijkt het je – docent of ouder - leuk om de komende weken als ‘expert’ mee te denken met de leerlingen op een van bovenstaande onderwerpen. Laat het ons weten.