nieuws > archief > persbericht leerling h5 ontwikkelt geschiedenis app
PERSBERICHT Leerling H5 ontwikkelt geschiedenis app

PERSBERICHT Leerling H5 ontwikkelt geschiedenis app

26 april 2017 09:54

Leerling Rembrandt College Veenendaal ontwikkelt app om geschiedenis te leren voor zijn eidexamen

Alle kenmerkende aspecten uit je hoofd leren, dat valt nog niet mee, ontdekte Timo Noordzee. De leerling van het Rembrandt College ontwikkelde dan ook een app waarmee dat een stuk eenvoudiger én leuker ging.

Het eindexamen Geschiedenis Havo-Vwo is opgebouwd uit de zogenaamde kenmerkende aspecten. Leerlingen dienen deze kenmerken van de verschillende tijdsperioden niet alleen te kennen maar ook aan de hand van bronnen te herkennen en te interpreteren.

Timo vond het maar lastig en ontwikkelde voor zichzelf een app. Bij de volgende toets bleek hij een bijzonder hoge score op dit onderdeel te hebben.

“Dit is echt heel bijzonder” geeft Mw. Ribbens, docente geschiedenis H5 aan. ”Met de door Timo gemaakte app leren leerlingen veel sneller en beter dan wat ik ze in de les zie doen. Dit is echt heel knap”

Gezien de visie van de school (die aangeeft “creativiteit en cognitie te willen verbinden”) gaf de sectie Geschiedenis dan ook meteen aan te willen helpen met de inhoudelijke correctheid van de app. Eén van de kennispartners van de school, Studyflow, was bereid Timo een dag te ondersteunen zijn app te verfijnen en hem van tips te voorzien de zaak commercieel op te zetten.

“Dit is precies wat we met onze visie beogen. Talenten inzetten en op een creatieve manier anders tegen de wereld aankijken” geeft rector de Grunt dan ook aan. “Timo heeft dit geweldig gedaan en het is mooi dat de sectie geschiedenis hem verder helpt. Dit is ook nog eens didactisch de toekomst. Gepersonaliseerd leren, super gedaan”.

Vanaf 25 april is de app te downloaden in de Google Play store en de app-store onder de naam:  "Geschiedenis Gids". Een gratis versie met reclames en een betaalde versie zonder reclames en met extra mogelijkheden. Timo heeft in ieder geval al een hoop geleerd.  

“Ik  wil game-development gaan studeren en heb de afgelopen maanden al zoveel geleerd. Ik weet zeker dat leerlingen geschiedenis nu veel makkelijker leren".