vakken > Duits

Duits

Waarom Duits leren ?

Duits is de moedertaal van ca. 100 miljoen Europeanen. Niet alleen in ons grootste buurland Duitsland wordt Duits gesproken, maar ook bijvoorbeeld in Oostenrijk en Zwitserland. Duitsland en Nederland bedrijven veel handel met elkaar: een kwart van alle Nederlandse exportproducten gaat naar Duitsland. Duitsland zelf is economisch gezien één van de grootste exportlanden ter wereld en heeft dan ook een grote stem in de Europese politiek. Met negen buurlanden ligt het in het hart van Europa , waardoor vrijwel iedereen ooit met Duitsland en de Duitsers te maken heeft. Door de grote economische vervlechting van beide landen zijn Nederlandse bedrijven op zoek naar en blij met werknemers die zich goed in het Duits kunnen uitdrukken; bekijk eens de advertenties van een grote zaterdagkrant!

Gelukkig ontdekken steeds meer Nederlanders dat Duitsland een mooi en gastvrij vakantieland is, maar ook een korte stedentrip is zeer de moeite waard: Berlijn is bijvoorbeeld na de val van de Muur een geliefde bestemming geworden. Maar je hoeft niet eens zo ver te reizen, tenslotte is Kleve vanuit Veenendaal met de auto binnen 1 uur te bereiken en naar Düsseldorf heb je ca. 1 uur 45 minuten nodig. Leuk om er eens een dagje te shoppen of één van de vele musea te bezichtigen. Wie van wintersport houdt, weet overigens dat ook in de favoriete skigebieden de voertaal op de pistes en bij de après-ski Duits is!

  

 

Duits wordt vanaf klas 2 gegeven. Je werkt in de onderbouw met het tekst-en werkboek van  "Neue Kontakte". Zoals de titel al zegt, gaat het in de lessen om "nieuwe contacten", communiceren met anderen in de Duitse taal. De onderwerpen uit de verschillende hoofdstukken zijn daar uitermate geschikt voor: iets vertellen over jezelf en je hobby's, over je familie en vrienden, school, eten en drinken enz. Voor de Theoretische Leerweg, Brugklas 2 HAVO/VWO en VWO 2 zijn aparte tekst-en werkboeken.

De lessen zijn afwisselend opgebouwd. Luisteren naar een gesprekje in het Duits, een dialoog uit het boek naspreken, zelf een gesprekje verzinnen  of een tekstje lezen. Er wordt veel samen gewerkt in tweetallen of in een groepje. Regelmatig gebruiken we lesmateriaal buiten het boek om: een computerles, Duitse tv, een puzzel of liedje.

De planning van de lesstof staat (per week) in de werkwijzer omschreven. Als leerling weet je dus vooraf precies wat er van je verwacht wordt.  Aan het eind van elke periode is er een eindcijfer. Voorafgaand aan de repetitie is er altijd eerst een (kleinere) overhoring over de lesstof. Het periodecijfer bestaat altijd uit drie of vier deelcijfers.

 

Voor zowel de onder- en midden- en bovenbouw wordt vanuit Duits een buitenschoolse activiteit georganiseerd:

In klas 2 ga je een dag naar Münster. Hier ga je samen met klasgenoten een puzzeltocht doen, voor een prijs natuurlijk! Vervolgens ga je in tweetallen een interview houden met mensen op straat, in het Duits natuurlijk. Dat klinkt eng, maar is het niet, want het wordt voorbereid in de les en leerlingen ervaren het juist als heel erg leuk. Naast werk is er natuurlijk ook vrije tijd: rondlopen en shoppen in Münster, een leuke manier om deze gezellige universiteitsstad te leren kennen.

Klas 3 doet een driedaagse excursie naar Nordrhein-Westfalen. Er is een gevarieerd programma: Zo wordt er een bezoek gebracht aan het “chocolademuseum”  in Keulen en doe je mee aan een rondleiding door een voetbalstadion. Verder ga je naar de laboratoria van chemieconcern “Bayer” en de laatste dag ben je in “Warner Brothers Movieworld”. 

 

 

Der Kölner Dom

 

HAVO 5 en VWO 5 gaan een week naar Berlijn. Er zijn bezienswaardigheden, die we gezamenlijk bekijken (Pergamonmuseum en concentratiekamp Oranienburg-Sachsenhausen). Daarnaast zijn er keuzeprogramma’s rondom musea (Joods museum, Holocaustmuseum, verschillende kunstmusea zoals Martin Gropiusbau). En natuurlijk elke dag vrije tijd (winkelen op de Kurfürstendamm, sfeer proeven rondom Haeckescher Markt).

 

 Brandenburger Tor en de koepel op de Rijksdag

Viele Grüße